Syndetics omslagsbild
Bild från Syndetics

Jag vill inte till skolan : om problematisk skolfrånvaro hos barn och unga / Anne Vibeke Fleischer ; översättning: Agneta Eriksson.

Av: Medverkande: Materialtyp: TextTextSpråk: Svenska Originalspråk: Danska Utgivningsuppgift: Lund : Studentlitteratur , [2020]Tillverkare: 2020Utgåva: Upplaga 1Beskrivning: 112 sidor illustrationer 22.2 cmInnehållstyp:
  • text
Medietyp:
  • unmediated
Bärartyp:
  • volume
ISBN:
  • 9789144134567
Originaltitel:
  • Jeg vil ikke i skole Svenska
Ämnen: DDK-klassifikation:
  • 371.295 23/swe
Annan klassifikation:
  • Eaa.02
  • Dofa
Sammanfattning: Jag vill inte till skolan handlar om barn och unga i åldern 6–16 år för vilka det blir ett problem att gå till skolan. De värjer sig mot skolan och skolvägrar – de försvarar sig och gör motstånd mot något som de förknippar med ett stort obehag. Att barn vägrar gå till skolan kan hänföras till undvikande beteende. Barnen undviker skolan eftersom det ger en lättnad för stunden. På lite längre sikt är ett undvikande beteende dock en dålig strategi eftersom det går ut över barnens skolgång och utbildning. Problematisk skolfrånvaro är ett sammansatt problem som ställer krav på ett nära samarbete mellan hem och skola. För de vuxna gäller det att utgå från barnens verklighet. Det är den som styr barnens beteende. Minsta tecken på vantrivsel måste upptäckas tidigt. Därför är detta en viktig bok. Boken vänder sig till föräldrar och till pedagoger som arbetar nära barn med problematisk skolfrånvaro. Syftet är att ge de vuxna redskap och strategier för att få barnen att återvända till skolan.
Bestånd
Exemplartyp Hembibliotek Avdelning Placering Hyllsignatur Ex.nummer Status Streckkod
Bok Bodens stadsbibliotek Biblioteket Språk och undervisning 371 Ex1 Tillgänglig 80062465567
Bok Gällivare bibliotek Biblioteket 371 Ex3 Tillgänglig 8006247486306
Bok Piteå stadsbibliotek Biblioteket 371 Tillgänglig 89091360356D4

Jag vill inte till skolan handlar om barn och unga i åldern 6–16 år för vilka det blir ett problem att gå till skolan. De värjer sig mot skolan och skolvägrar – de försvarar sig och gör motstånd mot något som de förknippar med ett stort obehag. Att barn vägrar gå till skolan kan hänföras till undvikande beteende. Barnen undviker skolan eftersom det ger en lättnad för stunden. På lite längre sikt är ett undvikande beteende dock en dålig strategi eftersom det går ut över barnens skolgång och utbildning. Problematisk skolfrånvaro är ett sammansatt problem som ställer krav på ett nära samarbete mellan hem och skola. För de vuxna gäller det att utgå från barnens verklighet. Det är den som styr barnens beteende. Minsta tecken på vantrivsel måste upptäckas tidigt. Därför är detta en viktig bok. Boken vänder sig till föräldrar och till pedagoger som arbetar nära barn med problematisk skolfrånvaro. Syftet är att ge de vuxna redskap och strategier för att få barnen att återvända till skolan.