Syndetics cover image
Image from Syndetics

Det digitaliserade klassrummet / Adam Palmquist.

By: Material type: TextTextLanguage: Swedish Publisher: Lund : Studentlitteratur, [2019]Manufacturer: 2019Edition: Upplaga 1Description: 248 sidor illustrationer 23 cmContent type:
  • text
Media type:
  • unmediated
Carrier type:
  • volume
ISBN:
  • 9789144126180
Subject(s): DDC classification:
  • 371.334 23/swe
Other classification:
  • Eabx
Summary: Att lärare använder digital teknik i klassrummet blir alltmer självklart. Men det är inte lika självklart hur man som lärare bäst drar nytta av digitaliseringens möjligheter. Det digitaliserade klassrummet utforskar digitaliseringens transformation av elevernas klassiska lärmiljö – klassrummet. Boken lyfter fram olika teorier om digitalisering samt olika klassrumsmetoder kopplade till dessa. Tekniken ska inte omdana läraren och eleven. I stället bör de digitala verktygen utgå från pedagogiska modeller för hur läraren och eleverna ska arbeta med tekniken. Då kan digitaliseringen fungera som en förlängning av redan existerande klassrumsmetoder, snarare än att omkullkasta beprövade och beforskade metoder. ? ?Bokens mål är att skapa ett ramverk där digitaliseringen ses som en möjlighet att överbrygga klyftor mellan elever och lärare genom att tillgängliggöra innehåll samt skapa digitala utrymmen där eleverna kan dela sina arbeten. I detta syfte presenteras olika strategier för hur den digitala verktygslådan kan användas för att engagera eleverna i sitt skolarbete. Det digitaliserade klassrummet riktar sig främst till lärare i grundskola och gymnasieskola men kan även användas i vuxenutbildning och i fortbildningssammanhang.
Holdings
Item type Home library Collection Call number Copy number Status Date due Barcode
Bok Arvidsjaurs kommunbibliotek Biblioteket Pedagogik - Allmänt Ex2 Available 80065889352
Bok Strömbackaskolans bibliotek Biblioteket 371.3 Ex1 Available 8909135749167

Att lärare använder digital teknik i klassrummet blir alltmer självklart. Men det är inte lika självklart hur man som lärare bäst drar nytta av digitaliseringens möjligheter. Det digitaliserade klassrummet utforskar digitaliseringens transformation av elevernas klassiska lärmiljö – klassrummet. Boken lyfter fram olika teorier om digitalisering samt olika klassrumsmetoder kopplade till dessa. Tekniken ska inte omdana läraren och eleven. I stället bör de digitala verktygen utgå från pedagogiska modeller för hur läraren och eleverna ska arbeta med tekniken. Då kan digitaliseringen fungera som en förlängning av redan existerande klassrumsmetoder, snarare än att omkullkasta beprövade och beforskade metoder. ? ?Bokens mål är att skapa ett ramverk där digitaliseringen ses som en möjlighet att överbrygga klyftor mellan elever och lärare genom att tillgängliggöra innehåll samt skapa digitala utrymmen där eleverna kan dela sina arbeten. I detta syfte presenteras olika strategier för hur den digitala verktygslådan kan användas för att engagera eleverna i sitt skolarbete. Det digitaliserade klassrummet riktar sig främst till lärare i grundskola och gymnasieskola men kan även användas i vuxenutbildning och i fortbildningssammanhang.

Powered by Koha