Syndetics cover image
Image from Syndetics

Den inkluderande förskolan : en handbok / Pia Håland Anveden.

By: Material type: TextTextLanguage: Swedish Publisher: Lund : Studentlitteratur, [2020]Manufacturer: 2020Edition: Tredje upplaganDescription: 247 sidor illustrationer 23 cmContent type:
  • text
Media type:
  • unmediated
Carrier type:
  • volume
ISBN:
  • 9789144132990
Subject(s): DDC classification:
  • 372.6 23/swe
Other classification:
  • Eabf.01
  • F.047
Summary: Den kulturella mångfalden i förskolan ställer höga krav på personal och chefer, men erbjuder också rika möjligheter till engagerande möten med barn och en stark känsla av att kunna göra skillnad. För att förskolan ska kunna ge alla barn bästa möjliga förutsättningar krävs en gemensam kunskapsbas att utgå ifrån där lek, omsorg och trygghet förenas i en genomtänkt praktik. Det är just detta som författaren till den här boken tagit fasta på. Bokens olika kapitel tar upp vad ett interkulturellt förhållningssätt innebär, hur man bemöter nyanlända barn, hur barnens förkunskaper och intressen kan kartläggas och hur det viktiga samarbetet med föräldrar kan utvecklas. Här finns även kapitel som ger kunskap om flerspråkighet och andraspråksutveckling samt beskriver de teoretiska modeller som är viktiga för att förskolan ska kunna fullfölja sitt pedagogiska uppdrag. En mängd praktiska förslag på språkutvecklande arbetssätt knutna till läroplanen Lpfö 18 ingår. I denna tredje, reviderade upplaga har bland annat transspråkande i svenskt och internationellt perspektiv och dess praktiska tillämpningar fått större utrymme, liksom Jim Cummins tankar om förskolans viktiga roll i det svenska skolsystemet. Den inkluderande förskolan vänder sig till alla som är verksamma i förskolan men även till studerande på förskollärarutbildningen.
Holdings
Item type Home library Collection Shelving location Call number Copy number Status Date due Barcode
Bok Bodens stadsbibliotek Biblioteket Språk och undervisning 372 Ex5 Available 80066165760
Bok Kalix kommunbibliotek Biblioteket Undervisning&Språk 372 Ex4 Available 80066218202
Bok Kiruna stadsbibliotek Biblioteket Vuxen Pedagogik: Förskola Ex2 Available 80064645668
Bok Luleå stadsbibliotek Biblioteket Plan 4 372 Checked out 2024-09-24 80064932003
Bok Älvsbyns bibliotek Biblioteket 372 Ex3 Available 80040202205
Bok Övertorneå bibliotek Biblioteket 372 Ex6 Available 80067756912

Den kulturella mångfalden i förskolan ställer höga krav på personal och chefer, men erbjuder också rika möjligheter till engagerande möten med barn och en stark känsla av att kunna göra skillnad. För att förskolan ska kunna ge alla barn bästa möjliga förutsättningar krävs en gemensam kunskapsbas att utgå ifrån där lek, omsorg och trygghet förenas i en genomtänkt praktik. Det är just detta som författaren till den här boken tagit fasta på. Bokens olika kapitel tar upp vad ett interkulturellt förhållningssätt innebär, hur man bemöter nyanlända barn, hur barnens förkunskaper och intressen kan kartläggas och hur det viktiga samarbetet med föräldrar kan utvecklas. Här finns även kapitel som ger kunskap om flerspråkighet och andraspråksutveckling samt beskriver de teoretiska modeller som är viktiga för att förskolan ska kunna fullfölja sitt pedagogiska uppdrag. En mängd praktiska förslag på språkutvecklande arbetssätt knutna till läroplanen Lpfö 18 ingår. I denna tredje, reviderade upplaga har bland annat transspråkande i svenskt och internationellt perspektiv och dess praktiska tillämpningar fått större utrymme, liksom Jim Cummins tankar om förskolans viktiga roll i det svenska skolsystemet. Den inkluderande förskolan vänder sig till alla som är verksamma i förskolan men även till studerande på förskollärarutbildningen.

Powered by Koha